Останнім часом в роботу школи увійшло поняття «дитина, яка опинилася в соціально складній
(небезпечній) ситуації» - поняття, яке
досить яскраво висвітлює долю дитини, її
неоднозначну ризикову соціальну перспективу. Такі діти, як правило, позбавлені
нормальних умов для розвитку, що призводить до негативних наслідків
психологічного і соціального характеру. Саме ці діти становлять так звану «групу ризику» і тому потребують допомоги, яка спрямована, з
однієї сторони, на зміну важкої життєвої або соціально – небезпечної ситуації,
в якій вони опинилися, а з іншої сторони – на мінімізацію її соціальних,
психологічних, педагогічних проблем і труднощів з метою їх поетапного
вирішення. І тому саме комплексний
підхід в роботі з цією категорією дітей
повинен бути покладений в основу
діяльності педагогічних колективів, створення
соціально – педагогічних технологій роботи з даною категорією дітей повинно бути в
діяльності педагогічних колективів шкіл.
На сучасному етапі роботи навчального закладу
соціально – педагогічна реабілітація є провідним напрямком у діяльності педагогічних колективів з дітьми « групи ризику». Вона вимагає
індивідуальної роботи з кожним конкретним учнем і входить до обов’язків кожного
педагогічного працівника: класного керівника, практичного психолога,
вчителя-предметника тощо. Цей напрямок реалізується у різних видах діяльності.
1. Соціально – педагогічна підтримка здійснюються
у співпраці з органами місцевого самоврядування та різноманітними відомствами,
які наділені повноваженнями для влаштування дитини та засобами на її утримання,
а також з громадськістю у розпорядженні якої наявні фонди та волонтери.
2. Соціальний контроль, у якому реалізується
функція школи як одного з суб’єктів профілактики дитячої бездоглядності і
правопорушень, здійснюється у взаємодії зі службою у справах дітей і захисту
їхніх прав. Така діяльність вимагає від
педагогічного працівника додаткових
знань та вмінь, часто особливої
мужності, але головне, готовності вступитися за інтереси учнів у протидію
соціальній стихії. Тому педагогу
необхідно оволодіти спеціальними методами роботи, формами співпраці з
авторитетними силами суспільства і держави.
3. Педагогічна реабілітація – це соціальна
підтримка всередині навчально – виховного процесу. Вона передбачає – покращення
соціально – психологічного статусу неуспішного учня. При цьому педагог, по суті
виступає захисником особистості дитини від байдуже відштовхуючого середовища,
своїм авторитетом і вмінням полегшує тиск на слабшого.
4. Психопрофілактика спрямована на виявлення
учнів, шкільна дезадаптація яких викликана обмеженими можливостями їхнього
здоров’я . Такі діти повинні бути на особливому обліку. Тісна співпраця з
лікарем і психологом. Вчасно взяти їх під контроль, прийняти і затвердити план
реабілітаційних заходів, просліджувати за її реалізацією – над цим повинен
працювати, практичний психолог, медичний працівник, класний керівник та кожний педагог навчального
закладу.
Метою програми є створення комплексної системи
виховної діяльності педагогічного колективу з дітьми «групи ризику».
Банк даних нормативно – правових документів:
-
Національна
комплексна кампанія «Стоп насильству!»;
-
Цільові
заходи з профілактики правопорушень серед неповнолітніх, запобігання дитячої
безпритульності та бездоглядності;
-
Державна
соціальна програма зменшення шкідливого впливу тютюну на здоров’я населення
-
План
заходів щодо посилення освітньо-профілактичної роботи з питань впливу і
протидії проявам вживання спиртних напоїв дітьми, учнівською та студентською молоддю;
-
Концепція
реалізації державної політики у сфері протидії поширенню наркоманії, боротьби з
незаконним обігом наркотичних засобів, психотропних речовин та прекурсорів;
-
Обласна
програма забезпечення профілактики ВІЛ-інфекції, лікування, догляду та
підтримки ВІЛ-інфікованих і хворих на СНІД;
-
Загальнодержавна
програма «Національний план дій щодо реалізації конвенції ООН про права дитини
до 2016 р».
Форми
роботи з дітьми «групи ризику»:
-
Індивідуальна;
-
Групова.
Етапи
роботи з дітьми «групи ризику»:
Організаційні
соціально – педагогічні технології розпочинаються із формування банку даних дітей і підлітків «групи
ризику»:
-
із сімей
які знаходяться в соціально – небезпечному положенні (з неблагополучних
сімей; багатодітних сімей; малозабезпечених сімей; з неповних сімей;
діти-сироти, позбавлені батьківського піклування; діти-напівсироти; діти-чорнобильці);
-
бездоглядних;
-
які
займаються бродяжництвом і жебрацтвом;
-
які утримуються
в соціально – реабілітаційних центрах для неповнолітніх, соціальних притулках,
центрах допомоги дітям, які залишилися без батьківської опіки, спеціальних
навчально – виховних та інших закладах для неповнолітніх, які потребують
соціальної допомоги і реабілітації;
-
які
вживають наркотичні засоби або психотропні речовини без призначення лікаря або
речовини, що викликають одурманювання;
-
які
скоїли правопорушення до досягнення віку, з якого наступає адміністративна
відповідальність;
-
які не
підлягають кримінальній відповідальності у зв’язку з недосягненням віку, з
якого наступає кримінальна відповідальність або внаслідок відставання в
психічному розвитку, що не пов’язане з психічним розладом;
-
які
знаходяться на обліку у відділі профілактики правопорушень неповнолітніх;
-
які
знаходяться на внутрішкільному обліку;
-
які
знаходяться на обліку в комісії у справах неповнолітніх;
-
які
зазнали жорстокого поводження та насильства;
-
діти з вадами особистісного розвитку
(агресивні; імпульсивні; невпевнені; з підвищеним рівнем тривожності;
гіперактивні; схильні до нечесної поведінки; замкнуті);
- діти трудових мігрантів.
- які відносяться до неформальних молодіжних
об’єднань;
- діти з низьким рівнем знань.
Під час формування банку даних
уточнюються такі позиції:
-
які
причини взяття на облік;
-
які
структури працюють з підлітками;
-
яка
робота проводиться для вирішення проблеми;
-
що ще
можна зробити для вирішення проблеми;
-
чи немає
дітей, не взятих на облік, хоч для цього і є підстави.
Формуючи банк даних, педагогічний колектив
дотримується принципів конфіденційності і таємниць дитини, інформація тільки
для службового користування. Проведення даної роботи доручено фахівцям психологічної служби із вимогою
сурового дотримання вище зазначених умов конфіденційності даних.
Діагностика проблем особистого і
соціального розвитку дітей і підлітків, які потрапляють у сферу діяльності педколективу,
психологом.
Дана функція необхідна для уточнення соціальних і
психолого-педагогічних особливостей кожної дитини, відомості про яку
потрапляють в банк даних.
Для цього психолог працює з дитиною, з класним
керівником, з вчителями, батьками з метою з`язуванням ситуації, в якій
знаходиться дитина.
Психолог:
-
вивчає
індивідуальні схильності дитини і виявляє її інтереси і потреби, труднощі і
проблеми, конфліктні ситуації, відхилення в поведінці, визначає їх причини,
відслідковує джерела виникнення
конфліктних ситуацій;
-
досліджує
умови і особливості відносин у мікросередовищі життєдіяльності дитини.
За результатами діагностики психолог визначає суть
проблеми, підбирає адекватні психолого-педагогічні, соціальні засоби для
ефективного вирішення як індивідуально, так і в групах.
Індивідуальні
соціально-педагогічні програми розробляються з метою надання своєчасної
соціально-педагогічної допомоги і підтримки дитині, яка знаходиться в
соціально-небезпечному становищі. Розробка і затвердження програм соціально –
педагогічної діяльності з дитиною, групою, спільнотою.
Групові програми розробляються для вирішення проблеми конкретної групи
підлітків, що виявлені під час діагностики.
Всі
програми розглядаються і затверджуються на педагогічній раді школи.
Забезпечення
умов реалізації програми:
Класний керівник, при потребі – практичний психолог, є
головними дійовими особами в роботі з
дитиною.
Класний керівник є посередником серед усіх служб:
-
організовує
реалізацію і проводить індивідуальні соціально-педагогічні програми;
-
організовує,
координує, контролює і приймає участь в реалізації групових і суспільних
програм;
-
відслідковує
результати;
-
інформує
відповідні служби про результати взаємодії міжвідомчих структур з реалізації
індивідуальних програм;
-
інформує
директора навчального закладу про хід виконання програм;
-
педагогічний
колектив про результати взаємодії внутрішньошкільних структур з виконання
програм;
Консультування:
Дана функція має на меті консультування осіб, які
зацікавлені у вирішені соціально-педагогічних проблем дітей групи ризику.
Проводиться ця робота психологом, класним керівником та керівником навчального
закладу.
Етичні
норми допомоги дитині:
У своїй індивідуально-профілактичній роботі з дитиною,
яка знаходиться у соціально складній ситуації,
педагог повинен керуватися такими заповідями:
- не нашкодь;
- не оцінюй;
- приймай дитину такою, яка вона є;
- дотримуйся конфіденційності;
- дотримуйся взаємної відвертості з дитиною,
але зберігай деяку дистанцію;
- не позбавляй дитину права відповідати за
свої вчинки, не давай порад, розмовою, запитаннями спонукай її до рішення;
- зведи до мінімуму вживання спеціальних
термінів;
- дотримуйся принципу добровільності, але
ненав’язливо формуй розуміння важливості думки дорослого, співпраці з учителем.
|